Met veel plezier ontvang ik gastkinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar op maandagen, dinsdagen, donderdagen (met uitzondering van vrije dagen en nationale Nederlandse feestdagen).
De dag starten we binnen, aangezien de gastkinderen op diverse tijdstippen arriveren. Daarna volgt het fruitmoment, en eventueel dutjes, en dan gaan we gezamenlijk naar buiten. Overall en laarsjes aan en vies worden, en de kleinsten mogen mee in de wandelwagen, voor een tour de boer.
Het koeienthema is uitermate geschikt voor kinderen, er is genoeg te beleven op het melkveebedrijf. Is het jullie ooit al opgevallen dat koeien verschillende kapsels hebben? De een heeft zwarte stekels en de ander heeft witte krullen. En ook de vlekken zijn niet aan elkaar gelijk, zelfs niet bij tweelingkalfjes. Kleurherkenning: heeft dit kalfje een roze of een zwarte neus? Pasgeboren kalfjes krijgen, net zoals baby’s, een melkfles maar dan een grotere variant á 2,5 liter. En als ze eenmaal goed drinken, dan krijgen ze promotie: een emmer met tuit, en dan checken wij of de kalfjes goed gedronken hebben. Dan gaan we zelf ook in een kalveriglo staan om te ervaren hoe het is om een kalfje te zijn. Kinderen wil ik graag wat leren op een speelse manier zonder er teveel druk op te leggen.
We gaan de pasgeboren kalfjes aaien, leren waar melk vandaan komt, de koeien brokjes geven, zwaaien naar boer Stijn op de tractor en naar de chauffeur van de melkwagen, stoeien in het strooi, kijken naar de werkzaamheden van de veearts, we racen met de traptractor en kruiwagen en loopfiets op de voergang, etc. ‘Boer Stijn’ hoort bij de gastouderopvang, hij wordt gezien als de grote held door de gastkinderen. Met boer Stijn stem ik af wanneer ik met de gastkinderen buiten de tuinpoorten ben t.b.v. de veiligheid tractorwerkzaamheden, leveranciers brok, en ander transport.
Twee royale speeltoestellen met glijbaan zijn aanwezig, alsmede een zandbak, trampoline en modderkeuken.
Buitenlucht maakt hongerig en moe! In de buitenlucht is er veel bewegingsvrijheid en onder allerlei weersomstandigheden en de seizoenen van het jaar ontdekken we steeds iets nieuws van moeder natuur. Kwetterende vogels tot tekenen in de sneeuw.
Binnenshuis wordt er individueel alsmede in groepsverband gespeeld en ontdekt, zowel vrij spel als georganiseerd spel. Door deze variatie worden kinderen zowel in hun persoonlijke ontwikkelingen alsmede in hun sociale-emotionele ontwikkelingen en in omgang met anderen gestimuleerd. Samenwerking bij het bakken van een cake, zelfstandig in alle rust een puzzel maken. Knutselen wordt met regelmaat gedaan, themagericht, en is goed voor de fijne motoriek.
Themagericht heel het jaar door, denk aan de seizoenen en de feestdagen. Speelhoek wordt aangekleed in een thema voor nieuw rollenspel en nieuwe woordenschat. Bijvoorbeeld thema: herfst, carnaval, Pasen, ziekenhuis, bakkerij, ijssalon. Ander speelgoed komt tevoorschijn om geprikkeld te worden, nieuwsgierig te worden gemaakt, voor ondernemend spelen.
Kaatje Koe is een grote knuffelkoe binnenshuis bij De KoetjesKlub en ze mengt zich in de speelhoek en bij thema’s.
Daarnaast ben ik groot fan van sensorische speelbakken om de zintuigen te prikkelen. Met klein materiaal / loose parts gaan ontdekken op een fantasierijke manier. Bijvoorbeeld: met tractortjes door mais rijden, pepernotenfabriek nabootsen, de onderwaterwereld nabootsen, materialengebruik zoals confetti/macaroni/zand/schepjes/bekers.
(Voor)lezen doen we meermaals per dag, en standaard na lunchtijd als verhaaltje voor het slapen gaan. Lezen is educatief wat betreft luistervaardigheid, inlevingsvermogen, uitbreiding woordenschat, fantasiebeleving. Kleurrijke prentenboeken bied ik aan.
Met veel plezier ontvang ik gastkinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar op maandagen, dinsdagen, donderdagen (met uitzondering van vrije dagen en nationale Nederlandse feestdagen).
De dag starten we binnen, aangezien de gastkinderen op diverse tijdstippen arriveren. Daarna volgt het fruitmoment, en eventueel dutjes, en dan gaan we gezamenlijk naar buiten. Overall en laarsjes aan en vies worden, en de kleinsten mogen mee in de wandelwagen, voor een tour de boer.
Het koeienthema is uitermate geschikt voor kinderen, er is genoeg te beleven op het melkveebedrijf. Is het jullie ooit al opgevallen dat koeien verschillende kapsels hebben? De een heeft zwarte stekels en de ander heeft witte krullen. En ook de vlekken zijn niet aan elkaar gelijk, zelfs niet bij tweelingkalfjes. Kleurherkenning: heeft dit kalfje een roze of een zwarte neus? Pasgeboren kalfjes krijgen, net zoals baby’s, een melkfles maar dan een grotere variant á 2,5 liter. En als ze eenmaal goed drinken, dan krijgen ze promotie: een emmer met tuit, en dan checken wij of de kalfjes goed gedronken hebben. Dan gaan we zelf ook in een kalveriglo staan om te ervaren hoe het is om een kalfje te zijn. Kinderen wil ik graag wat leren op een speelse manier zonder er teveel druk op te leggen.
We gaan de pasgeboren kalfjes aaien, leren waar melk vandaan komt, de koeien brokjes geven, zwaaien naar boer Stijn op de tractor en naar de chauffeur van de melkwagen, stoeien in het strooi, kijken naar de werkzaamheden van de veearts, we racen met de traptractor en kruiwagen en loopfiets op de voergang, etc. ‘Boer Stijn’ hoort bij de gastouderopvang, hij wordt gezien als de grote held door de gastkinderen. Met boer Stijn stem ik af wanneer ik met de gastkinderen buiten de tuinpoorten ben t.b.v. de veiligheid tractorwerkzaamheden, leveranciers brok, en ander transport.
Twee royale speeltoestellen met glijbaan zijn aanwezig, alsmede een zandbak, trampoline en modderkeuken.
Buitenlucht maakt hongerig en moe! In de buitenlucht is er veel bewegingsvrijheid en onder allerlei weersomstandigheden en de seizoenen van het jaar ontdekken we steeds iets nieuws van moeder natuur. Kwetterende vogels tot tekenen in de sneeuw.
Binnenshuis wordt er individueel alsmede in groepsverband gespeeld en ontdekt, zowel vrij spel als georganiseerd spel. Door deze variatie worden kinderen zowel in hun persoonlijke ontwikkelingen alsmede in hun sociale-emotionele ontwikkelingen en in omgang met anderen gestimuleerd. Samenwerking bij het bakken van een cake, zelfstandig in alle rust een puzzel maken. Knutselen wordt met regelmaat gedaan, themagericht, en is goed voor de fijne motoriek.
Themagericht heel het jaar door, denk aan de seizoenen en de feestdagen. Speelhoek wordt aangekleed in een thema voor nieuw rollenspel en nieuwe woordenschat. Bijvoorbeeld thema: herfst, carnaval, Pasen, ziekenhuis, bakkerij, ijssalon. Ander speelgoed komt tevoorschijn om geprikkeld te worden, nieuwsgierig te worden gemaakt, voor ondernemend spelen.
Kaatje Koe is een grote knuffelkoe binnenshuis bij De KoetjesKlub en ze mengt zich in de speelhoek en bij thema’s.
Daarnaast ben ik groot fan van sensorische speelbakken om de zintuigen te prikkelen. Met klein materiaal / loose parts gaan ontdekken op een fantasierijke manier. Bijvoorbeeld: met tractortjes door mais rijden, pepernotenfabriek nabootsen, de onderwaterwereld nabootsen, materialengebruik zoals confetti/macaroni/zand/schepjes/bekers.
(Voor)lezen doen we meermaals per dag, en standaard na lunchtijd als verhaaltje voor het slapen gaan. Lezen is educatief wat betreft luistervaardigheid, inlevingsvermogen, uitbreiding woordenschat, fantasiebeleving. Kleurrijke prentenboeken bied ik aan.